Tota l'actualitat de l'Associació Hàbitats i el Projecte Rius

Voluntariat ambiental a Catalunya! Adoptar un riu vol dir pensar i desenvolupar idees per conèixer i millorar l'estat de conservació d'un tram fluvial. Des de 1997 treballem a través del voluntariat i l'educació en un model de custòdia participativa on persones i diferents col·lectius col·laboren i són protagonistes de la conservació del territori, especialment dels riu i rieres. En aquest blog trobaràs tota l’actualitat de l’Associació: què fem, com ens organitzem, les activitats i projectes en els que pots participar! Et convidem a seguir-nos per no perdre’t cap detall.

Projecte Rius acaba el curs amb centres educatius de El Prat de Llobregat

Aquest curs el Projecte Rius ha comptat amb el suport de l’Ajuntament de El Prat de Llobregat per enfortir l’aprenentatge-servei als centres educatius del municipi.

El projecte s’ha centrat en el coneixement i seguiment dels espais fluvials del delta del Llobregat per part dels alumnes de secundària de tres centres d’aquesta localitat del Baix Llobregat: el Col·legi Mare de Déu del Carme, l’Institut Ribera Baixa i l’Institut Estany de la Ricarda.

Els projecte ha ofert als docents recursos i eines per a treballar a l’aula els valors, l’estat ecològic i el papers del éssers humans en l’alteració del medi. S’ha guiat l’alumnat durant la inspecció fluvial, per tal de determinar l’estat ecològic de l’espai. La principal conclusió que n’han extret és que es tracta d’un indret força alterat, principalment per infraestructures i urbanitzacions. Així, el bosc de ribera obté un resultat deficient, degut a la manca de connectivitat. L’espai natural és poc heterogeni, el que en delimita la biodiversitat, tal i com confirma el resultat de l’índex de macroinvertebrats, que obté un resultat deficient. Aquest fet ha permès als estudiants reflexionar sobre les problemàtiques que afecten els ecosistemes fluvials i albirar com es podrien revertir aquestes amenaces.

El projecte ha promogut entre l’alumnat l’aprenentatge de conceptes cientificotècnics i funcions ecosistèmiques dels espais fluvials, apropant-lo a la metodologia científica. Els i les estudiants han desenvolupant destreses com l’observació, l’experimentació directa, l’anàlisi de resultats i l’ús d’eines digitals. Amb tot, s’han afavorit  actituds de respecte vers la natura, impulsant una ciutadania responsable i compromesa amb conservació del medi.

El servei prestat pels alumnes a la comunitat ha estat el report d’aquests resultats al banc de dades del Projecte Rius, que des de 2004 emmagatzema milers d’inspeccions fluvials del conjunt de la xarxa hidrogràfica de Catalunya. Aquestes dades són al servei de la ciutadania, s’empren en investigacions científiques i es comparteixen amb les administracions públiques.

La iniciativa ha tingut lloc durant el segon i tercer trimestre del curs escolar 2022-2023. Hi ha participat 3 centres educatius, el que ha implicat a més d’un centenar d’alumnes i una dotzena de docents de secundària.

Més enllà de l’abast de la subvenció concedida pel consistori, els centres adherits seguiran formant part del Projecte Rius, doncs ja han regularitzat la seva participació mitjançat la signatura del Document de compromís, com exigeix la Llei de voluntariat i foment de l’associacionisme per aquest tipus d’iniciatives.

Amb el suport de:

Deixa un comentari

Arxius

Contacte

93 421 32 16
De dilluns a divendres de 9 a 15 hores